Pages

Wednesday, 13 November 2013

SINDROM BEBALISME MENGABURI KEWARASAN PRO-M USM

Kalau semalam riuh rendah para penyokong Pro-M memahat isu Pembentukan MPP Sidang 2013/2014 yang mereka dakwa tak telus dan tidak adil, hari ni apa pula game mereka?

Hamboihh..bukan main lagi buat tuduhan macam-macam. Kononnya ada komplot lah, Pro-Aspirasi tolak calon pilihan mahasiswa lah, bla bla bla lagi lah..heh.

Yang dok membingit bagai tu bukan MPP pun rupa-rupanya. Sekadar penyalak di pinggir kebun.

Semalam juga, C4 dan sahabat Lenchai Empat yang masuk membela kebenaran telah mencabar MPP Pro-M supaya tarik diri daripada menganggotai MPP yang dibentuk sidang ini kalau benar mereka menolak keputusan pembentukan tersebut. Malangnya, sampai ke jam ini, tak ada seorang pun MPP Pro-M yang menyahut cabaran tersebut. Para penyokong mereka juga seakan senyap sunyi. 

Pro-M di USM mempunyai sejarah memboikot Pilihan Raya Kampus sepuluh tahun yang lepas. Sejak pemboikotan tersebutlah, akhirnya mereka gagal memenangi kembali MPP dan memberikan peluang kepada Pro-Aspirasi menguasai pemerintahan kampus selama sepuluh tahun berturut-turut. Akibat ego dan kebebalan yang teramat tebal, akhirnya tindakan mereka memakan diri sendiri. Maka atas sebab itu mungkin, MPP Pro-M sidang ini tak berani ambil tindakan yang sama walaupun mereka sendiri dakwa berlaku ketidakadilan.

Tak adil bila tak untungkan mereka, tapi telus dan adil bila untungkan mereka. Itu sifirnya. Puiiiihhh.. 



MEMBEDIL KEBATHILAN PRO-MAHASISWA

Tuesday, 12 November 2013

GOBLOK KAMPUS SIRI 2

Ini lagi satu. Masa depan hancur kerana salah pilih wadah perjuangan. Siapa nak tolong kalau dah jadi macam ni? Tak tahulah apa nasib akak ni kan..... 



MEMBEDIL KEBATHILAN PRO-MAHASISWA

GOBLOK KAMPUS SIRI 1


Siapa tahu kat mana gambar di atas diambil?

Generasi baru mahasiswa hari ni tak ramai yang tahu kisah di sebalik gambar jijik ini. Ini bukan kerja calang-calang manusia. Lahanat. Biadap. 

Tunggu masa C4 akan kongsikan di sini. 


MEMBEDIL KEBATHILAN PRO-MAHASISWA

BANYAK BISING!! PRO-M DICABAR KELUAR DARIPADA MPP!!

Rumah siap pahat masih berbunyi. Itulah perumpamaan paling bijak untuk C4 gunakan bagi menggambarkan sikap segelintir penyokong fanatik Pro-M di USM. Sebenarnya, kat mana-mana kampus pun sama je puak-puak ni. Asal untungkan puak-puak dia, maka senyap sunyilah. Tapi kalau rugikan puak-puak depa, riuh 40 hari 40 malam ler jawabnya.

Mai kita lihat kebebalan puak-puak ni. 

#1 Di Kampus Kejuruteraan.


#2 Ini di Kampus Induk. Dari pagi tadi dok bunyik bagai..heh.


P/S : Dah la pakai akaun palsu, lepas tu bingit mengalahkan MPP Pro-M sendiri. Terpaksa sahabat C4, Lenchai Empat masuk menjawab. Nak harap bebudak Aspirasi tak terjawab la gamaknya.

Untuk makluman semua, untuk membentuk sebuah MPP yang sah di USM, ada tiga tahap yang perlu dilalui iaitu :

1. Pemilihan (dah setel pada 24hb Oktober 2013)
2. Pembentukan (dah setel pada 11hb November 2013)
3. Pelantikan (pengurniaan watikah dijangkakan pada 15hb November 2013, Jumaat ini)

Ini bukan proses yang mudah dan sekadar ambil syarat. Kita ada kaedah dan tatacara sendiri yang sejak sekian lama dipatuhi dan dihormati. Yang jadi masalahnya sekarang ni, ramai sangat penyokong fanatik baik dari Aspirasi ataupun Pro-M sendiri yang dihinggapi sindrom bebalisme. Penyakit bebal hasil campuran virus bodoh sombong dan egoistik.

Tapi kalau MPP Pro-M dan para penyokongnya memang tak puas hati sangat, C4 cadangkan apa kata kalian semua isytihar boikot MPP yang dibentuk semalam, dan keluar daripada MPP ini untuk menubuhkan sebuah MPP baharu. Boleh?

1)   MPP PRO-M BOIKOT MPP USM SIDANG 2013/2014.
2) MPP PRO-M ISYTIHAR PEMBENTUKAN MPP USM YANG BAHARU DAN BERKECUALI.

Ada berani tak? Jangan bising saja brader. Buktikan dengan tindakan!


APA LAGI PRO-M USM MAHU??

C4 ketawa tengok gelagat segelintir ahli Pro-M USM yang masih mempertikaikan keputusan Pembentukan MPP malam semalam. Yang kelakarnya, kalangan MPP Pro-M sendiri dah boleh terima pun keputusan tersebut. Jadi kenapa ahli bawahan pula yang over react sangat ni? Tak paham den..heh.


Sapa dia si Syafarah ni? Kalau kawan-kawan nak tau, dia ni antara aktivis tegar mahasiswa propembangkang dalam kampus kita ni. Dia terlibat waktu demonstrasi depan KFC Sg. Dua baru-baru yang konon-kononnya nak menyelamatkan Si Adam Adli Tiang Bendera yang dilokap akibat kebiadapannya sendiri. 

Syafarah ni hadir bersama sejumlah aktivis SUARAM P.Pinang yang memang kita tahu dan ada rekod serta bukti untuk mengaitkan mereka dengan KOMTAR dan Pakatan Rakyat. 

Wahai Cik Syafarah, cuba kamu belajar dari sikap toleransi pemimpin Pro-M yang mengambil bahagian dalam Pembentukan MPP semalam. Cantik je kan bila sama-sama boleh terima keputusan majoriti yang dah dicapai.


Ini lagi satu posting Zaki Zainol, calon Pro-M di Konstituensi Umum yang boleh terima keputusan Pembentukan MPP Sidang 2013/2014.



Cantik kan? Jadi kenapa Pro-M bawahan ni nak bising-bising bagai pulak? Mari baca apa komen salah seorang teman C4 yang dulu pernah beraktivisme bersama Pro-M (sekarang dah insaf, alhamdulillah) bila C4 ajukan persoalan ini kepada beliau sebentar tadi. 

Pro-M tak perlu bising. Lain kali kali hantar calon di semua kerusi dan pastikan menang majoriti kalau nak berkuasa. Kalau tiap tahun hantar calon tak pernah penuh, macam mana nak bentuk MPP?

Selama ini siapa yang beriya-iya mahukan platform? USM tak pernah benarkan konsep platform tetapi terpaksa ‘pejam mata’ sebab Pro-M sangat beriya-iya mahu berplatform. Jadi kalau undi dalam majlis Pembentukan berpihak kepada kumpulan yang majoriti, maka kumpulan minoriti kenalah hormat.

Peraturan tetap peraturan. Syarat tetap syarat. Hormatlah pada setiap masa. Bukannya bersikap tidak matang dengan mempertikaikan sesuatu perkara apabila melihat perkara itu tidak memihak kepada kita, tapi diam bila ia menguntungkan. Susah sangat ke nak ikut peraturan ketika kalah?

Lepas ni Pro-M nak buat apa? Nak terus bantah? Nak terus berpolemik dan berpolitik? Atau nak berdemonstrasi keliling kampus? 

C4 tak tahu nak komen apa lagi. Cuma kesian, sedih tengok gelagat Pro-M sejak akhir-akhir ni. Di Kejuruteraan lagilah teruk. Kesian Mus'ab Umair kena hentam dengan geng Pro-M di sana. Tak ada siapa nak back up. Dia naik melalui keputusan majoriti. Jadi terimalah keputusan yang dicapai ini dengan hati yang terbuka.

Bak kata teman C4 tu, kalau nak berkuasa, pastikan dapat majoriti. Lepas tu ampa nak buat apa pun buatlah!! 

Sunday, 3 November 2013

#PRKUSIM2013 Antara Label dan Kuasa

Kemenangan kumpulan Pro-Universiti di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dalam pilihan raya kampusnya baru-baru ini, ibarat menang tak disorak, kalah tak diendah.

Semakin hari, bangkai yang cuba ditutup oleh pihak universiti semakin tidak tertutup. Pihak universiti seakan-akan cuba menyembunyikan kebenaran dengan gebar cantik lagi empuk dan selesa supaya seluruh rumah kekal wangi, namun sayang seribu kali sayang, busuk hanyirnya lebih power mengatasi keenakan yang dicipta-cipta.  

Sama ada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan II tahu ataupun tidak, kumpulan Pro-Universiti yang kononnya menang itu sebenarnya ialah kumpulan manahsiswa Pro-Anwarisme, Pro-Pakatan Rakyat dan segala pro lagi yang menjurus kepada pembangkang.

Jika selama ini, apabila disebut Kumpulan Pro-Universiti atau menyokong universiti, maka gambaran yang wujud di minda setiap orang ialah kumpulan tersebut menyokong aspirasi universiti, menyokong pentadbiran universiti yang dipilih oleh pihak kerajaan. Namun kali ini, di USIM, lain jadinya. Pro-Universiti di USIM ialah propembangkang!

Adakah USIM sudah ditawan oleh pihak pembangkang? Atau lebih tepat, adakah pentadbiran universiti tersebut terutamanya bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Alumninya, sudah jadi pentadbiran yang Pro-Anwarisme?

Media perlu berhenti menggunakan label Pro-Universiti kepada kumpulan mahasiswa yang berjaya membentuk Majlis Perwakilan Pelajar di USIM. Labelkan sahaja mereka sebagai kumpulan mahasiswa propembangkang, dan USIM pula sebagai universiti pembangkang.

Cerita lebih panas, klik SINI.


SELAMAT DATANG LENCHAI EMPAT

Alhamdulillah. Sekarang ni C4 tidak bersendirian lagi. Sebuah kumpulan kecil telah dibentuk dengan mengambil semangat yang kami kongsi bersama, "Membedil Kebatilan Pro-Mahasiswa" dan kami akan beraksi sepenuhnya dalam ruang maya tanpa sempadan ini. 


Sedikit catatan ringkas :

1. Sebuah laman blog khas diberi nama C4, dikendalikan oleh C4 sendiri akan berperanan sebagai pelontar hujah/kritikan dan membuat pendedahan berkenaan Pro-Mahasiswa yang wajar kita semua tahu, kenal dan waspada.

2. Akaun FB dan Twitter dengan nama Lenchai Empat pula telah berjaya dibina malam semalam, tanggal 2 November 2013, setelah kami mengadakan perbincangan panjang. Akaun-akaun ini akan dikendalikan oleh tiga orang sahabat C4.

3. Asasnya, kami berkongsi objektif yang sama. Namun begitu, secara politik, kami tidak mewakili sebarang kepentingan. C4 dengan pandangan dan ideologi sendiri manakala sahabat-sahabat C4, mereka bebas berpegang pada pandangan dan ideologi masing-maisng.

4. Kata putus telah dicapai, bahawa kami, pada bila-bila masa dan di mana-mana pun kami berada, adalah bayang-bayang. Kami bergerak bebas dalam platform masing-masing atas pelbagai tujuan dan situasi. Tidak ada sesiapa antara kami boleh dedahkan diri, atau bertindak di luar sempadan alam maya. 

5. Demokrasi dan kebebasan bersuara adalah sampah, namun kami menghormati hak dan pandangan majoriti. Maka itu, kami akan memanfaatkan ruang tersebut, di alam maya ini, sepenuhnya. Musuh kami, rakan kami, adalah jelas. 


Sekian. 

Tuesday, 29 October 2013

BAWANI, SOSIALIS DAN MAHASISWA

Tahniah C4 ucapkan kepada Bawani KS, pempopular Listen Listen Listen kerana menang kerusi umum di UUM.

Dan berbakul-bakul tahniah kepada para siswa siswi UUM sebab pilih aktivisi sosialis ni jadi pemimpin kalian. 

Bawani memang terkenal selepas video Listen Listen Listen dimuatnaik oleh individu bangang dari sebuah unit media yang popular dan pro kepada UMNO. Kiranya, orang UMNO sendiri jugalah yang bantu naikkan minah ni.

Bagi yang tak tahu, meh C4 nak bagitahu. Bawani ni ialah aktivis dan ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang cukup aktif memperjuangkan idea-idea sosialisme dalam kalangan mahasiswa.

Di USM juga sudah ada cubaan membawa masuk pengaruh Bawani oleh kumpulan Pro-M. Baru-baru ni, Bawani telah dijemput oleh MPP kita sendiri, Saudara Firdaus Rahim untuk berucap kepada mahasiswa mahasiswi USM. Pun malangnya, tak ramai yang turun. Syukurklah budak-budak USM masih waras dan cerdik. Alhamdulillah.. 

So lepas ni, lepas dah dapat platform yang sah, C4 jangkakan Bawani akan lebih lantang bersuara. Kita tengoklah nanti dia ni boleh buat kerja ke tak. Sama jugak dengan si Firdaus Rahim tu. Bising bukan main lagi tapi buat kerja belum tentu. Betul tak? 

Wednesday, 16 October 2013

LIBERALISME DALAM PRO-MAHASISWA??

Ini antara kenyataan yang dikemaskini oleh para pemimpin dan aktivis pembangkang selepas isu kalimah Allah dimuktamadkan oleh Mahkamah Rayuan dua hari lepas.

Siapa perempuan ni? Kalau tanya mahasiswa mungkin tak ramai yang kenal. Tapi bagi mereka yang rapat dan selalu bersama perempuan ni, atau sekurang-kurangnya sealiran seperjuangan dengannya, pasti kenal siapa Latheefa Koya.

Ini perempuan selalu bikin kontroversi. Berfahaman liberal tegar dan menjadi peguam pro-Pakatan Rakyat paling lantang bercakap tentang kebebasan hak asasi manusia. Berada dalam saf pejuang-pejuang COMANGO laknatulllah. Dalam isu kalimah Allah, perempuan ni menganggap hakim-hakim yang membuat keputusan melarang Kristian Katolik daripada menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahan kepada God dalam akhbar Herald sebagai bodoh. Siapa yang bodoh sebenarnya?

Tadi C4 ade sebut, bagi mereka yang rapat dan selalu bersama perempuan ni pasti kenal siapa dia. Korang agak siapa mereka yang C4 maksudkan tu? Mereka tu bukan orang lain pun. Mereka ialah Pro-M!!!! 

Latheefa Koya ialah salah seorang aktivis yang sering berada di hadapan dalam isu-isu mahasiswa yang dibawa oleh Pro-M termasuk dalam kes-kes membabitkan figura-figura Pro-M seperti Adam Adli dan Khalid Ismath. Perempuan inilah yang selalu membela mereka di mahkamah. Malah perempuan ini jugalah yang selalu bersama Pro-M setiap kali mereka mengadakan demonstrasi jalanan.

Adakah di USM juga wujud anasir gerakan atau pengaruh yang dibawa oleh perempuan ini dan kumpulan-kumpulan NGO yang ditunjanginya?

Latheefa Koya ni untuk makluman rakan-rakan C4 merupakan tulang belakang dalam gerakan sebuah NGO hak asasi manusia haram iaitu SUARAM. Di USM, SUARAM masuk melalui Pro-M melalui pertubuhan tidak berdaftar seperti kumpulan CAP AYAM dan Majlis Mahasiswa Bertindak serta rakan-rakan gabungan yang lain dalam Pro-M sama ada secara langsung ataupun tidak.


Tak cukup jelas lagi? 

BABI MASUK SYURGA?

Kadang-kadang seronok jugak kan layan kisah artis Malaysia ni. Macam Kak Abby Abadi ni. Dulu mungkin jahil. Kemudian dia dah insaf, masuk PAS. Tapi rupanya makin jahil.. 


Monday, 14 October 2013

YDP PMI USM WAJIB TEGUR PENYOKONG PRO-M INI!!

“Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam majalah mingguan Herald.
Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan kerajaan”
Demikian petikan SMS yang C4 terima sebentar tadi. Tak tahu nak cakap macam mana. C4 bersyukur sangat-sangat dengan keputusan paling tepat ini. C4 harap semua orang, semua pihak, siapa-siapa pun waima orang politik, budak sekolah, orang kampong, apatah lagi budak-budak U macam C4 ni boleh terima keputusan penting ini. Jangan dok banyak takwil itu ini lagi dah.

Pun begitu, dalam kita dok kalut pertahankan kalimah Allah ini daripada digunakan oleh orang bukan Islam secara salah, hari ni C4 terbaca satu status FB yang sungguh tak patut berlaku. Salah seorang penyokong kuat Pro-M (C4 syak dia ni juga salah seorang penggerak Pro-M di Kampus Kesihatan) menulis status yang memetik terjemahan daripada Bible versi yang dibahasa-Melayukan. Lihat screenshot di bawah :



Student yang bernama Francis Freedy ini jugalah yang bertanggungjawab menghasilkan poster Pro-M 2013 seperti yang diakui olehnya sendiri di akaun FB miliknya.




C4 tertanya-tanya, di mana suara PMI dalam hal ini? Adakah PMI redha penyokong Pro-M yang bersekutu dengan PMI sendiri menentang Aspirasi menyalahgunakan kalimah suci Allah SWT? Ini bukan lagi pandangan peribadi. Ini menyentuh soal akidah dan hak Allah SWT.


Mari tonton video di bawah ini kalau PMI masih tak faham kenapa kalimah Allah hanya ekslusif untuk Islam. 




Harap Shukran YDP PMI berani bersuara kali ini. 

Thursday, 10 October 2013

Sabarlah.. Jangan Melatah Sangat

Hari ni C4 tak nak tulis serius sangat. Santai-santai sudah. Ada kawan-kawan pesan kat C4 jangan ambush hari-hari. Takut ada yang panas punggung dalam dewan kuliah.

Untuk makluman pihak-pihak tertentu khususnya dari blok mahasiswa propembangkang atau lebih sinonim dengan nama Pro-M, blog C4 ialah blog peribadi C4 sendiri sebagai mahasiswa di Bumi Minden tercinta ini. C4 tidak mahu dikaitkan dengan mana-mana kumpulan apatah lagi Aspirasi USM. C4 tidak berjuang untuk Aspirasi USM tetapi C4 menyokong kumpulan ini kerana ia berkongsi musuh yang sama dengan C4. Selebihnya C4 berlepas diri daripada mereka. Mereka dengan cara mereka dan C4 dengan cara C4.

Kenapa C4 berblogging? Mudah. Sebab C4 perlu melakukan sesuatu bagi melawan kerja jahat yang sedang dilakukan oleh kumpulan Pro-M ini. Mahasiswa-mahasiswi USM perlu sedar, kumpulan ini menyembunyikan terlalu banyak muslihat, terlalu banyak agenda dan terlalu banyak komplot dengan pihak-pihak tertentu di luar pagar kampus. Semuanya dilakukan atas nama mahasiswa.

Jangan sesekali kita ingat Pro-M itu bersih dan suci. Kalau diperhatikan, saban tahun setiap kali menjelang PRK, Pro-M di mana-mana kampus pun akan memainkan isu yang sama. Politik bebas, pilihan raya kampus bebas, bebas itu bebas ini. Tapi adakah Pro-M itu sendiri bebas? Jangan mimpi!!

Pro-M lahir sebagai wadah perjuangan mahasiswa antiestablishment dan anti pentadbiran universiti. Di mana-mana kampus mereka membawa wadah yang sama. Dari aliran inilah juga berlaku proses kaderisasi oleh pihak pembangkang untuk membentuk penyokong dan pemimpin mereka. Rantaian ini sentiasa berlaku, dan sudah tentulah ada gives and takes antara kedua-dua belah pihak.

Kita mungkin tidak diberitahu tentang perkara ini tapi sebagai mahasiswa yang cakna dan mempunyai kawan yang ramai serta aktif dalam Pro-M termasuk Cap Ayam sendiri, C4 tahu hubungan tersebut berlaku dalam suasana yang cukup ‘sihat’ dan kondusif. Kalau korang nak tahu, Pro-M di USM ketika ini ditaja secara langsung oleh sebuah NGO haram Pro-Pakatan Rakyat dan disokong penuh oleh salah seorang Timbalan Ketua Menteri Kerajaan DAP Pulau Pinang. Siapa? Nanti kita dedahkan. Siap taja rumah atas tanah sebagai markas!

C4 tak fikir Pro-M mampu menangkis semua ini apatah lagi C4 mempunyai segala bukti yang boleh didedahkan pada bila-bila masa.


Sekian dulu buat masa ini. C4 nak ke kelas. Nak jumpa Firdaus Rahim sembang-sembang pasal perancangan Pro-M pula kejap lagi. Oh ya, kepada admin Aspirasi USM, tak payahlah nak menumpang saham dari blog C4 ini. Cari bahan sendiri kalau nak buat isu. Ok? Adioss!!


#gelagatpromahasiswa KALAU DAH BEGINI....

Petang ni ada kelas tak? Kalau free, jom kita layan video di bawah ni kejap.. Hehe.. C4 tergelak tengok aksi mahasiswa mahasiswi UM ni. Mereka pun dari blok Pro-M juga. Bertudung labuh bagai, kopiah putih bagai..tapi....lihat dan nilaikanlah sendiri. Macam ni ke Islam ajar untuk dapatkan kuasa dunia? 

Wednesday, 9 October 2013

SARANG PRO-M BAKAL DI-AMBUSH

Apa event paling ditunggu-tunggu dalam masa terdekat ini? C4 yakin macam-macam jawapan akan diberikan. Maklumlah, kat USM ni kaya dengan program. Boleh dikatakan hampir setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dalam satu-satu semester akan dipenuhi dengan pelbagai aktiviti kecil dan besar.

Tapi di sini C4 nak kongsi rasa keterujaan tentang satu program bertafar lima bintang yang amat dinantikan oleh politikus-politikus kampus kita. Dalam masa tak lama lagi dah ni, kita akan merayakan sesi pemilihan siswa sebagai perwakilan untuk kita semua dalam MPP (Majlis Perwakilan Pelajar). Dalam istilah politiknya, disebut sebagai PRK atau pilihan raya kampus.

Dalam menghadapi pemilihan kali ini, C4 tengok kumpulan mahasiswa pro-pembangkang (Pro-M) lebih agresif menyusun gerakan. Lebih menarik, berdasarkan risikan yang dibuat, Pro-M kini menggunakan sekurang-kurangnya dua markas atau bilik gerakan di dalam dan di luar kampus dengan salah satu daripadanya ditaja secara langsung oleh KOMTAR.


Rahsia yang tidak lagi menjadi rahsia, itulah kesimpulan C4 dalam hal ini. Nantikan pendedahan lanjut berserta bukti selepas ini.

Friday, 4 October 2013

CUBAAN FITNAH NAIB CANSELOR USM GAGAL, PRO-M DITERTAWAKAN

Kah Kah Kah Kah Kah..
Kah Kah Kah Kah Kah..
Kah Kah kah Kah Kah..lagi..

Maafkan C4 sebab memulakan entri ini dengan gelak ketawa dahulu. Memang C4 tak tahan nak gelak sejak pagi tadi. Ada hamba Allah ni, kafir harbi spesisnya, up status yang sangat melucukan. Jadi tak kan C4 nak  tahan diri daripada ketawa kan? Hahaha..

Nak tau apa status si kafir harbi ni up di wall FBnya? Meh tengok bawah ni. Mohon gelak kalau kalian faham kelucuan yang cuba disampaikan oleh si kafir harbi ni ye.. Kah Kah Kah Kah



Nah! Tak ke lucu tu?? Hahaha... Seng Hean ohh Seng Hean. Ingatkan lu ni cerdik, jenis study isu punya orang. Tapi rupanya lu sama level macam macai-macai Pakatan Rakyat kat luar sana. Suka-suki buat spekulasi sendiri, dengan penuh keyakinan pula tu..Hahahaha.. Kasihanlah ini olang!! 

C4 kenal kafir harbi ni dah lama. Sejak dia aktif dalam politik kampus di USM bersama Pro-Mahasiswa dan kini dia jadi aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) pula, dia memang kuat kelentong dan putar belit punya olang. 

Sebab tu dia tak rasa bersalah keluarkan kenyataan kononnya VC USM, Prof Dato' Omar bin Osman perkenalkan sistem e-undi atau e-voting dalam PRK tahun ni. Faktanya, bukan e-undi tapi hanya e-counting atau pengiraan secara elektronik. Do your research la macai sebelum main serbu je. 

Untuk makluman kawan-kawan C4 yang disayangi, e-voting dan e-counting adalah dua perkara yg sama sekali berbeza. USM tidak pernah berhasrat menggunakan sistem e-undi atas pelbagai faktor terutamanya membabitkan isu teknikal. Namun, untuk PRK kali ini, pihak pentadbiran dikhabarkan cuba melaksanakan pembaharuan terhadap sistem pengiraan. Sebelum ini sistem yang digunakan ialah sistem manual yang melibatkan man power, masa dan kos yang tinggi. Setiap kali sesi pengiraan dijalankan pasti akan memakan masa yang sangat lama hingga berlarutan ke awal pagi. 

Justeru dengan pengenalan sistem pengiraan elektronik ini, sekurang-kurangnya ia akan menjimatkan masa dan keputusan dapat ditentukan lebih awal. Bukankah ia akan membantu kita semua? 

Apa pun tahniah la Seng Hean atas cubaan memutarbelit fakta ini. Tahniah kerana cuba memfitnah VC USM dan USM sendiri amnya. Ternyata anda gagal..

Kah Kah Kah
Kah Kah Kah
Kah Kah kah




Monday, 9 September 2013

ISU FITNAH PMI USM : ADA GENG BLOGGER MANGKUK HAYUN NAK KENA KETUK KEPALA


Selidik punya selidik, akhirnya C4 dah tahu siapa sebenarnya yang mengonarkan keharmonian kita di USM tak lama dulu. Ingat lagi kes Khalid Ismath? C4 tahu apa status budak bermasalah ini sekarang ni, tapi apa yang lebih menjengkelkan ialah isu yang sengaja ditimbulkan oleh sekumpulan mangkuk hayun dari luar USM yang cuba mengeruhkan iklim politik kita di sini. Dalam bahasa yang lebih popular, senang kata, kita semua difitnah oleh gerombolan mangkuk hayun ini.

Khalid Ismath, fitnah mereka, kononnya akan membantu dakwah Islam di USM bersama Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) walaupun terang-terangan dia mengaku Syiah, dan Syiah itu bukan Islam pun. Tapi dek kerana nak sangat tengok budak-budak USM ‘berpolitik’ secara bodoh dan membuta tuli macam di Lembang Klang yang menjadi wilayah geng mangkuk hayun ni, mereka telah memfitnah PMI sedemikian rupa. C4 bersimpati tapi pada masa yang sama, sakit hati. Tunggu masanya C4 akan reveal siapa mereka.


Kita semua wajib tahu siapa yang telah membikin onar ini demi nama baik Aspirasi dan PMI sendiri. Kita semua bersaudara, satu akidah yang sama. Yang berbeza mungkin fikrah dan ideologi politik kita sahaja. 

Link asal fitnah klik SINI

Tuesday, 13 August 2013

GEMPAR!!! KHALID ISMATH MAHU BAWA SYIAH KE USM?

Semalam saja C4 dapat dua berita yang boleh menaikkan darah. Mendidih jadinya. Apa tidaknya, C4 dapat tahu, Khalid Ismath, kepala Syiah dalam kalangan mahasiswa Islam di Malaysia telah mengkritik Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) kononnya sudah tidak relevan.

Kenyataan mamat Syiah lahanat ni boleh dilihat dalam screenshot di bawah. Apa punya lahanat Syiah ni C4 pun tak tahulah. Apa dia tu bagus sangat ke Islamnya? Sudahlah akidah jauh terpesong, sekarang dia nak memandai-mandai ajar Persatuan Mahasiswa Islam pula?? Apa kelayakan dia ni?


Paling menaikkan darah, C4 dapat tahu yang dia sedang set-up gerakan sosialis dalam kalangan mahasiswa di Malaysia. Benda ni dah pun berlaku di kebanyakan kampus di Lembah Klang. Paling ketara, di UiTM sendiri, sebuah universiti bumiputera, dah ada gerakan sosialis yang berakarumbi dari fahaman songsang sosialisme dan komunisme.

C4 difahamkan gerakan sosialis ini bernabikan Hishamuddin Rais yang berkubu di Bangsar Utama. Kat USM ini pun dah ada gerakan sosialis kalau kalian nak tahu. Gerakan sosialis di USM sedang dibawa oleh kumpulan Cap Ayam dan Majlis Mahasiwa Bertindak (MMB) yang diketuai pelajar bernama Firdaus Rahim. Hati-hatilah dengan mereka ini.

Dan, berita kedua yang C4 dapat semalam cukup mengejutkan. Apa yang C4 takut selama ini akhirnya menjadi kenyataan. C4 dimaklumkan, Khalid Ismath kini akan menyambung pengajian di USM! Lihat bukti di bawah.





Walaupun hanya mengambil program Pengajian Jarak Jauh (PJJ), namun kedatangan Khalid Ismath ini pasti akan membawa bersama pengaruh Syiah dan sosialis yang tegar ke dalam kampus kita. C4 tak faham macam mana budak ni boleh lepas sedangkan dia masih lagi memegang status pelajar UiTM penuh masa mengambil jurusan syariah.

Pun yang pasti, Firdaus Rahim dan kumpulan Cap Ayam merupakan manusia paling gembira dengan kehadiran Khalid Ismath ini sebab mereka bakal berguru lebih mendalam dengan mamat ni khususnya menjelang Pilihan Raya Kampus (PRK) yang dijangkakan akan berlangsung pada bulan November nanti.

Dan yang pastinya juga nanti kita akan lihat gerakan sosialis semakin kukuh di USM, ditambah oleh pengaruh serta campur tangan SUARAM Penang yang beribu-pejabat hanya di Sg. Dua itu sahaja.

Kalau diambil kira semua faktor dan situasi ini, maka C4 percaya, lanskap politik kampus di USM akan berubah lebih ketara khususnya membabitkan gerakan Pro-Mahasiswa. Berdasarkan sumber dari organ dalaman Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) USM, C4 dimaklumkan sudah banyak gesaan supaya PMI keluar dari Pro-M kerana kredebiliti gerakan tersebut yang semakin tercemar teruk akibat pembabitan langsung gerombolan pro-sosialis dalam PRK tahun lepas.



Adakah PMI rela disisihkan oleh faktor Khalid Ismath ini? Adakah YDP PMI bersedia menerima pengaruh Syiah dan sosialis dalam Pro-M di USM? Atau PMI bakal membawa haluan sendiri? Secara peribadi, C4 yang pernah berada dalam saf kepimpinan PMI USM suatu ketika dahulu, nak lihat PMI lebih tegas dan berprinsip.   Tegas dalam soal akidah, berprinsip dalam soal perjuangan.

Wednesday, 22 May 2013

Tanda- tanda Anwar Ibrahim Akan Naik Minyak

RON97 turun 20 sen mulai malam tadi

KUALA LUMPUR - Harga jualan runcit petrol RON97 di seluruh negara turun 20 sen seliter kepada RM2.70 seliter berbanding RM2.90 seliter berkuat kuasa malam tadi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hassan Malek mengesahkannya semasa dihubungi Bernama di sini hari ini.

Harga petrol RON97 disemak kali terakhir pada Mac 2013 dan pernah berada pada paras RM3 seliter pada September 2012.

Harga runcit RON97 ditentukan oleh 'apungan terurus', dan harga akan berubah mengikut kuasa pasaran.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia, Datuk Zulkifli Abdul Mokti berkata penurunan harga RON97 disambut baik selain memperlihatkan dasar kerajaan yang mengutamakan keperluan rakyat.

"Saya percaya (penurunan) itu tepat sekali. Kerajaan dilihat memang berpegang pada dasar," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata penurunan berkenaan disebabkan harga pasaran minyak dunia yang mengalami sedikit penurunan selain dasar apungan harga minyak yang diamalkan oleh kerajaan.

Beliau juga menjangka tiada kenaikan harga minyak petrol untuk RON95 dan RON 97 dalam masa terdekat ini.

Dalam pada itu, Zulkifli berkata penurunan harga minyak petrol RON97 tidak menjejaskan operasi stesen-stesen minyak seluruh negara selain tidak menyebabkan kerugian kepada pengusaha stesen minyak. - Bernama


 

Thursday, 25 April 2013

AZNIL HAJI NAWAWI DIHALAU MAHASISWA USM??

Salah seorang Ikon 1Malaysia, Aznil Haji Nawawi yang juga Pengacara Nombor 1 negara hari ini sempat singgah di USM ketika beliau dalam siri Jelajah IM4U ke seluruh negara. C4 yang kebetulan berada di USM atas urusan kerja, turut tidak lepaskan peluang bertemu dengan idola C4 ini. Jom tengok gambar-gambar Aznil atau lebih dikenali sebagai Pak Nil bersama para peminatnya di USM.







Sekarang ni budak-budak USM juga sedang buat Karnival Sukarelawan 2013. Meriah sungguh, bertambah meriah tadi dengan kunjungan Pak Nil. Beruntung betul mereka. Dulu susah nak dapat peluang macam ni. Syukurlah negara kita aman damai dan rakyatnya bebas bergerak ke mana-mana sahaja yang diingi tanpa perlu bimbang akan keselamatan diri. Bebas buat program siang malam, di mana-mana sahaja. Nak apa lagi?

Sunday, 14 April 2013

TEORI BLACK PEARL PAKATAN RAKYAT


C4 tertarik dengan situasi muktahir yang sedang berlaku dalam Pakatan Rakyat. Mingguan Malaysia, edisi 14 April 2013, menyiarkan rayuan penuh sayu lagi pilu yang dibuat oleh Pengerusi DAP, si tua OKU Karpal Singh supaya parti-parti gabungan dalam Pakatan Rakyat mengelakkan pertandingan tiga penjuru.

Pakatan Rakyat ni, kalau boleh diibaratkan, dah macam sebuah kapal dengan tiga nakhoda berlainan. Masih ingat gelagat Jack Sparrow, Kapten Barbosa dan Flying Dutchman dalam francais filem Pirates of The Carribean? C4 sebenarnya tersenyum bila baca rayuan Pengerusi DAP itu sebab kisahnya tak jauh beza dengan perebutan kuasa dalam kapal Black Pearl membabitkan ketiga-tiga ketua lanun dalam filem tersebut.

Masing-masing ada gaya sendiri. Masing-masing nak berkuasa. Kapten Barbosa misalnya, C4 ibaratkan sebagai Hadi Awang, seorang ketua lanun yang bijak dan pandai menyusun strategi tetapi selalu juga ditipu atau dikenakan oleh Jack Sparrow. Dalam kalangan mereka, yang paling nakal dan licik tentulah Kapten Jack Sparrow (Anwar Ibrahim). Namun, yang paling digeruni dan dihormati sebenarnya ialah Flying Dutchman. Siapa watak ini? Siapa lagi kalau bukan Karpal Singh.



PAS masih lagi tak boleh tinggal imej Islamnya. Kalau tinggal terus (walaupun sekarang ni dah nampak sedikit demi sedikit dibuang), maka mengamuklah akar umbi. Jadi nak tak nak, pemimpin utama PAS perlu bercakap tentang agenda Islamnya. PKR pula, masih tegar dengan hasrat melunaskan dendam serta cita-cita peribadi Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri. Manakala DAP pula, macam biasalah, penuh dengan agenda Malaysian Malaysia yang sebenarnya mahu menguntungkan satu bangsa sahaja.

C4 percaya, atas percaturan masing-masing ini berlakunya perebutan kerusi yang kian tenat dalam Pakatan Rakyat ketika ini. Masing-masing tak percaya antara satu sama lain. PKR tak percaya DAP dan PAS akan bantu mereka menguasai Seri Perdana, PAS pula tak percaya PKR dan DAP akan ikut kehendak mereka melaksanakan pemerintahan Islam. DAP? Langsung tak pernah percaya akan PAS dan PKR dalam segenap hal.

Ibarat Black Pearl. Ibarat Jack Sparrow, Barbosa dan Dutchman. Kalau Jack ada kompas merengnya, hari ini Anwar ada pengikut-pengikut yang lebih mereng daripada kompas mereng si Jack Sparrow. Merengnya mereka ini hingga percaya bulat-bulata setiap apa yang diperkatakan oleh Anwar. Hadi pula beruntung sebab ada pengikut yang taksub. Tapi yang pasti Karpal Singh juga untung sebab dia ada pengikut yang cerdik dan pandai tikam dalam gelap, dalam senyap.

Saturday, 13 April 2013

UMNO FITNAH LAGI?


Gempak satu malaysia, dengan isu Setiausaha Agung PAS iaitu Dato Mustafa Ali dengan wanita yang belum lagi dikenal identitinya. seperti dijangka ledakan Boom ini tidak sedikitpun mencalar atau mengugat hati-hati pejuang tegar PAS. C4 percaya seperti video-video sebelum ini yang melibatkan pemimpin mereka  maka secara atutomatiknya butang Fitnah UMNO akan ditekan dan jari telunjuknya akan memfokuskan bahawa ini semua kerja UMNO. tahniah ....

aduuuiiiiiiii pening jugak kepala C4, belum pun ada siasatan dan pengakuan, terus kesalahan itu dihukumi kepada pihak lain. apa masalah pun C4 kurang pasti, mungkin lepas kalau kita lakukan apa sahaja perkara maka kita akan hukumi UMNO, persoalan C4 kenapa UMNO? mungkinkah ini juga salah satu strategi Pakatan Rakyat? dan akhirnya UMNO dijadikan kambing hitam, emmmmm mungkin ada asas. tapi yakin dan percaya ke puak-puak jentera Pakatan Rakyat terutama PAS. pada mereka pemimpin merekalah yang baik dan berhati murni nurani dan tiada dosa.....politik negara makin panas.....

Wednesday, 10 April 2013

ayam sabung

tanggal 20 April 2013 telah ditetapkan sebagai tarikh keramat untuk  Barisan National melawan keegoan Pakatan Rakyat dan tarikh terbaik bagi masing-masing menentukan calon-calon yang berkaliber. C4 teringkat masa dikampung melihat perlawanan ayam sabung dan inilah masanya bagi kedua-dua parti mempertaruhkan ayam (calon) terbaik mereka. paruhnya perlu tajam, tajinya kena panjang,kepaknya kena melebar luas dan yang penting adalah semangat dan kesihatan ayam itu, masuklah gelanggang mana sekali pun C4 yakin pasti menang.

kalau dinilai dari segi kreadibiliti calon yang dipertaruhkan oleh Pakatan Rakyat, C4 melihat bahawa banyak yang perlu diperbaiki, banyak tektik yang perlu digunakan, banyak muslihat yang harus diperhalusi memandangkan calon-calonnya mempunyai masalah moral yang cukup teruk terutama seteru dalam Keadilan, isu seksual dan pemikiran yang sekular menjadi satu tonikd an barah yang cukup serius untuk mereka berhadapan dnegan rakyat, Azmin Ali,Teresa,dan beberapa lagi tokoh mereka termasuklah dalang utama B.A.B.I (brader Anuar Bin Ibrahim) mempunyai masalah gelora seks yang cukup hebat. sudah tentulah ketentuan moral ini akan diambil sebagai pertimbangan oleh pengundi walaupun acap kali mereka menyatakan ini adalah fitnah namun pada masa yang sama tiada sebarang tindakan undang.-undang diambil oleh penfitnah.

C4 melihat bahawa pertembungan kali ini akan memihak kepada ayam jantan yang sudah cukup bersedia bersabung dalam gelanggang yang bakal ditentukan oleh kita sebagai penonton dan banyak yang perlu kita pertaruhkan dalam perlawanan ini....


TOLAK PAKATAN RAKYAT= TOLAK LGBT

Bila C4 tengok je muka si minah sebelah ini semacam sentimen kebencian datang meluap-luap. mana mungkinn rakyat Malaysia lupa dengan masalah yang dibangkitkan oleh si minah yang tak reti bersyukur ini, kalaulah PR menang dalam PRU13 nanti, sudah tentulah antara orang yang paling bahagia adalah minah senget ni.

LGBT yang didokong dan dimuliakan oleh beliau akan ditegakkan. cissss meluap aku. yang paling tak boleh blah adalah PAS yang bersekutu dengan puak ni, apa tak leh pikir ke apa yang bakal berlaku sekiranya LGBT tu dimuliakan di Negara kita MALAYSIA,apa dah hilang akal ke puak-puak juak PAS ni. apa yang nk ditegakkan lagi sekiranya perkara mungkar yang terang-terang nk dibawa pun takut ditegur. inilah minah senget yang bakal menjadi RATU LGBT dalam malaysia dan kejayaan paling berharga adalah dengan meyakinkan sekutunya PAS untuk terus menyokong demi PUTRAJAYA dan dendam kesumat pada sesama ISLAM . tahniah SI MINAT SENGET AMBIGA, kau berjaya londehkan PAS sebenarnya.

apapun yang berlaku C4 tetap dengan pendirian bahawa LGBT harus ditentang, oleh itu sebelum ianya menjadi nbarah jom kita sama-sama ubati dan selamatkan MALAYSIA dari minat LGBT dengan menolak Pakatan Rakyat demi kemakmuran anak cucu masa depan. PAKATAN RAKYAT perlu ditolak...

Tuesday, 9 April 2013

ADIK WANIEY MENGANAS LAGI


Entah ajaran siapa atau ikutan mana. Adik Waniey kini mengganas lagi dengan keceluparan dan kebodohan yang beliau sendiri buat. Mungkin sudah bosan dengan cacian dan makian kepada Dato Seri Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansur, adik kita sorang ni beralih angin ke luar negara iaitu Indonesia. 

  

Apa yang mengejutkan C4 ialah keberanian membuta tuli beliau yang tidak pernah reti duduk diam. Ia bakal mengundang satu natijah yang cukup besar sekiranya isu ini dijadikan suatu topik yang hangat. Konfrantasi INDONESIA dan MALAYSIA memang tidak dinafikan lagi. Sejarah membuktikan bagaimana Indonesia pernah melancarkan GANYANG MALAYSIA semasa pembentukan MALAYSIA dahulu dan kali kedua semasa pelanggaran kapal perang Tentera Laut DiRaja Malaysia dengan kapal perang Indonesia di Laut Sulawesi. Malah banyak kali INDONESIA melancarkan provokasi terhadap Malaysia namun berjaya ditangkis dengan cara yang berhemah dan baik oleh Malaysia (diam tidak bererti takut). 

Kali ini isu ACHEH yang sedang menuntut satu kerajaan baru dan penggunaan bendera baru telah dijadikan satu sentimen kebencian oleh Adik Waniey kita sorang ni dengan perasaaan yang amat prejudis dan suka menjaga tepi kain orang lain. Hasil dari tindakan bodoh beliau C4 melihat banyak komen-komen yang kurang manis dan membangkitkan sentimen kebencian yang meluap-meluap warga INDONESIA terhadap beliau dan kesannya adalah kepada rakyat Malaysia yang cintakan keamanan. Manalah letakknya kepala otak budak ni dalam menzahirkan apa yang ingin dikongsikannya. Tak salah untuk meluahkan isi hati tapi biarlah berhemah dan tertib budi bahasanya. Umur baru setahun jagung belajar pun belum habis tapi kritikan dan pandangan seolah-olah dunia ini beliau yang punya.

C4 ingin menasihati Adik Waniey, cuti semester ini sepatutnya dihabiskan masa bersama keluarga tersayang beriadah ataupun melakukan apa sahaja bagi mereka yang cerdik dan yang mempunyai didikan kasih sayang keluarga dan ibu bapa. Fokuslah kepada pembelajaran supaya pointer semester ini dapat naik berbanding 2.6 semester lepas. 

Sepanjang C4 mengenali beliau pun ramai juga kalangan kawan-kawannya yang sudah mulai menjauhi adik waniey ini. Malah bila ditanya kawan-kawan terdekatnya, bukan mereka tidak mahu berkawan tapi rasa takut dan segan pada orang sekeliling yang mengenali Adik Waniey apatah lagi bagi yang sering membaca isu-isu atau lontaran buah fikirannya yang C4 rasa macam sampah. Pernah C4 terserempak dengan beliau dan dari riak wajahnya memang beliau seringkali kelihatan takut-takut. Dan C4 yakin kalau belie terbaca luahan C4 ini maka berbagai perkataan yang manis akan dihamburkan di Fbnya yang kononnya itulah hak asasi dan hak bersuara beliau. 

Kepada Adik Waniey berhati-hatilah dalam penulisan anda, jangan kerana mulut badan binasa, jangan kerana kebodohan dan kurang semangat patriotik kamu itu bakal membinasakan ramai lagi rakyat yang cintakan keamanan. C4 akan sentiasa memerhatikan perkembangan Adik Waniey ni. InsyaAllah. 

KEMEHAWAN PMI USM


Sejak akhir-akhir ini C4 melihat bahawa persatuan PMI USM semakin aktif menjalankan pelbagai aktiviti. Baguslah sekiranya mereka mula aktif dan sering  mengadakan program dalam kampus khususnya program-program keagamaan.  C4 amat memujinya. Tahniah kepada kepimpinan YDP Saudara Aiman.


Namun demikian melalui program-program yang C4 ikuti iaitu semasa sesi bersama bekas penari kebudayaan USM, Diana Amir dan juga yang terkini Karnival Mahabah (di perkarangan masjid), C4 tertanya-tanya untuk apakah kami sebagai pengunjung atau peserta dikehendaki membuat pendaftaran? Semua maklumat seperti nama penuh, No. IC, nombor telefon dan sebagainya diambil.



Timbul persoalan. Dalam banyak- banyak program yang C4 join tak pula memerlukan pendaftaran sebegini. Apakah yang cuba dibuat dengan nama dan segala bagai maklumat tersebut? Hal ini menjadi kemusykilan kepada C4 sampai hari ini. Maklum sajalah, bukan C4 merungut tapi berasa pelik. Mungkinkah ia akan digunakan untuk tujuan yang baik atau untuk digunakan semasa PRU 13 nanti? Atau untuk PRK yang bakal datang? Kalau untuk PRU maka C4 tergolong dalam golongan yang rugi sebab tak daftar undi lagi. Tapi sekiranya untuk PRK maka C4 berasakan bahawa PMI kali ini betul-betul bersedia untuk menawan kampus!.

Kedua, C4 juga tertanya-tanya dari manakah datangnya dana yang banyak untuk menganjurkan pelbagai program yang boleh dikatakan hampir setiap minggu? Bukan apa, kalau boleh C4 pun nak belajar juga kaedah cari dana untuk persatuan yang C4 sertai. Setahu C4 bukan senang nak dapat dana atau penajaan ni, berpeluh jugalah. Untungnya mereka ni kan?

Friday, 5 April 2013

EDISI BONGKAR!! SIAPA MMB DAN CAP AYAM??


Majlis Mahasiswa Bertindak (MMB), adalah satu badan yang tidak  berdaftar baik di USM mahupun mana-mana pertubuhan yang sah. Ditubuhkan oleh mereka yang kecewa setelah kekalahan yang memalukan  semasa PRK 2012/13 yang lalu.
              
Pada mulanya diketuai oleh saudara Asward (Ubaidillah) dan beberapa lagi yang tidak diterima sebagai pemimpin mahasiswa termasuklah isterinya saudari Aifa.

Kini MMB mula membuat gabungan dengan kumpulan baru yang kebanyakkanya dipelopori oleh pelajar-pelajar master seperti Sara Ayuni (mantan MPP), Haris Zuan (bekas pelajar UKM dan kini berkerja dengan Lim Guan Eng. Serta seorang pelajar Sarjana Cina yang cukup dikenali dengan sikap suka menentang dan rasis iaitu Onn  Jing  Cheng.



Apa yang cuba C4 ungkapkan adalah sejak akhir-akhir ini kumpulan ini cuba membuat onar di dalam kampus bagi mencabar pihak universiti. Terkini adalah dengan mengadakan sesi forum bersama Adam Adli (Hero Malaya). Dikhabarkan bahawa program ini tidak mendapat sambutan dan berat sebelah. Mana tidaknya setiap soalan yang dilontarkan tidak dijawab malah diputar jauh dari topik soalan. Ini adalah antara sikap mereka yang tidak profesional yang kononnya memperjuangkan hak bersuara dan hak mahasiswa malah bercita-cita untuk menjadikan Malaysia negara demokrasi 100%. 



C4 berasakan bahawa USM ini ialah universiti yang cukup aman dan sentosa. Malah penghuninya begitu berilmu dan berdisplin. Namun keamanan ini mula digugat oleh segelintir pelajar yang dangkal dan kononnya mewakili mahasiswa. Pada pandangan C4 mereka ini tidaklah sampai 2 % dari seluruh mahasiswa USM. Justeru bagaimana mungkin mereka mengelarkan diri mereka sebagai mewakili mahasiswa? Mereka ini hanyalah segelintir pelajar yang menganut politik ketaksuban dan berfikiran sempit. Malah rakan-rakan mereka sendiri dalam saf kepimpinan PMI juga tidak sehaluan dan sering memulaukan program-program yang cuba dianjurkan oleh MMB seperti program yang berlangsung di Padang Kota baru-baru ini yang hanya dihadiri oleh 10 orang sahaja iaitu antaranya; Umi Shuhada, Iswandi, Asra, Aifa, Asward dan beberapa lagi yang C4 tak akan sebut.


Rakan-rakan sekalian, keamanan kampus harus disemai dan dijaga oleh mereka yang mempunyai jiwa penyayang dan bukannya perosak.